menusearch
sbobet.ir

کمپین تبلیغاتی چیست؟

سه شنبه بیست و هشتم خرداد ۹۸
(0)
(0)
کمپین تبلیغاتی چیست؟

همگی تا حدی با کمپین‌ تبلیغاتی آشنا هستیم و با شنیدن “کمپین تبلیغاتی” دست کم به یاد چند نمونه کمپین تبلیغاتی که در ذهنمان ماندگارتر هستند میافتیم. من با شنیدن کمپین تبلیغاتی به یاد کمپین‌های تبلیغاتی دیجی کالا، کمپین‌های تبلیغاتی شیپور، کمپین‌های تبلیغاتی الوپیک و کسب‌وکارهایی از این دست میافتم. اما سوال تکراری خیلی از افراد این است مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی کدامند؟ اهداف کمپین های تبلیغاتی چیست ؟ میزان موفقیت کمپین‌ها چطور اندازه گیری می‌شود؟ و سوالات دیگری که هرچه در یک کمپین عمیق‌تر می‌شویم بیشتر ذهنمان را درگیر می‌کنند. پیرامون این سوالات بررسی‌هایی انجام دادم و به پاسخ‌هایی رسیدم، پس با من همراه شوید. برخی از سرفصل‌هایی که در این مطب به آن‌ها پرداخته‌ام در زیر آمده است، خوشحال می‌شوم که در قسمت نظرات بنویسید که جای چه سرفصل‌هایی خالیست و به من در پربار شدن این مطلب کمک کنید. سرفصل ها: کمپین تبلیغاتی چیست؟ تعریف کمپین تبلیغاتی معرفی نمونه کمپین‌های تبلیغاتی انواع کمپین تبلیغاتی مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی چطور بفهمیم کمپین تبلیغاتی ما موفق بوده یا نه؟ کتاب‌هایی با محوریت تبلیغات و طراحی کمپین تبلیغاتی ۱- کمپین تبلیغاتی چیست؟ تعریف کمپین تبلیغاتی خب پیش از هر چیز باید تعریف کمپین تبلیغاتی را خوب بفهمیم و بدانیم که هر تبلیغاتی را نمی‌توان یک کمپین تبلیغاتی به شمار آورد. کمپین چیست؟ کمپین از نظر لغوی به معنی کارزار است. کمپین یعنی مجموعه فعالیت‌هایی که از پیش برنامه ریزی شده است و با دقت اجرا و پیگری می‌شود. کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ اقدماتی است که طی آن برای رسیدن به هدف مشخصی، پیام مشخصی را به کاربران مشخصی و با بودجه مشخصی ارسال می‌کنید و تلاش می‌کنید که کاربران را به خود نزدیک‌تر کنید. کمپین تبلیغاتی باید معیار عددی مشخصی داشته باشد تا قابل اندازه گیری باشد. در کمپین‌های تبلیغاتی معمولا یک پیام مشخص از طریق رسانه‌های مختلفی به کاربران هدف ارسال می‌شود، البته اگر از یک رسانه استفاده شود به این معنی نیست که به هیچ وجه نمی‌توان آن را یک کمپین به حساب آورد، اما معمولا از چند کانال استفاده می‌شود. کمپین‌ها جدای از فعالیت‌های روزانه بازاریابی هستند و برای رسیدن به یک هدف مشخص در بازه زمانی مشخصی اجرا می‌شوند، پس تبلیغات ثابت در یک سایت را نمی‌توان یک کمپین تبلیغاتی به شمار آورد. در ایران شرکت‌هایی که خدمات طراحی و اجرای کمپین را به عهده می‌گیرند معمولا خودشان صاحب رسانه هستند و یا ارتباطی با مالکین رسانه‌ها دارند و این موضوع اتفاق جالبی نیست. چرا؟ چون وقتی یک شرکت در زمینه بیلبورد تبلیغاتی فعالیت جدی‌تری دارد، اجرای کمپین روی بلیبوردها را به شما پیشنهاد می‌دهد و هزار و یک دلیل می‌آورد که تبلیغات بیلبوردی همچنان زنده است. وقتی شرکت مورد نظر در زمینه مجلات چاپی فعال است استفاده از مجلات را به عنوان رسانه تبلیغاتی پیشنهاد می‌دهد و اگر شرکت مورد نظر صاحب رسانه‌های آنلاین زیادی باشد کمپین تبلیغاتی آنلاین را به شما توصیه می‌کند و این داستان ادامه دارد . . . به همین دلیل بهتر است که همه امور از طراحی تا اجرای کمپین‌ تبلیغاتی را به شرکت‌های دیگر برون سپاری نکنید و تا جای ممکن خودتان در جریان همه برنامه ریزی‌ها باشید. ۲- معرفی نمونه کمپین‌های تبلیغاتی کمپین تبلیغاتی Airbnb پس از اظهارات دونالد ترامپ در خصوص منع ورود مهاجران به آمریکا، شرکت Airbnb که یک سرویس آنلاین در خصوص رزرو محل اقامت در سراسر دنیاست، اقدام به طراحی و اجرای یک کمپین با نام و هشتگ #weacceptکرد. هدف کمپین چه بود؟ هدف آنها این بود که نشان دهند افراد با ملیت‌های مختلف باید یکدیگر را بپذیرند و توانایی پذیرش را در خود تقویت کنند. البته هدف کسب‌وکاری آنها این بود که با این ویدیو نشان دهند که حامی افراد با ملیت‌های مختلف و مخالف دونالد ترامپ هستند و به این شکل جایگاه برند خود را نشان دهند. پیام این کمپین تبلیغاتی چه بود؟ آن‌ها در قالب یک ویدیو پیامی را که قصد انتشار آن را دارند مشخص کردند. ویدیو را در زیر می‌توانید مشاهده کنید. https://www.aparat.com/v/KwL13 رسانه کمپین چه بود؟ این تبلیغ به صورت ویدیویی بود و از طریق تلویزیون، یوتیوب و دیگر رسانه‌های مشابه انتشار پیدا کرد و سلبریتی‌های زیادی از جمله جان کری سیاست‌مدار به حمایت از این کمپین پرداختند. لینک کمپین البته اگر هنوز فعال باشد. کمپین تبلیغاتی بانک آینده بانک آینده کارت جدیدی به نام “ایران کارت” را ارایه کرده است که نخستین کارت بانکی است که به ازای هر خرید به دارنده کارت امتیاز برگشت نقدی می‌دهد. بانک آینده در راستای معرفی این کارت، کمپینی با نام “پول رفته به جیب برمی‌گرده” را راه‌اندازی کرده است که نام نسبتا مناسبی را انتخاب کرده است زیرا هم کنجکاوی مخاطب را قلقلک می‌دهد و هم با خدمت ارایه شده همخوانی دارد. این کمپین در بیلبوردهای شهر و مترو و همینطور برخی رسانه‌های دیجیتال به صورت همزمان راه‌اندازی شده بود و بانک آینده تعددی کارت را به صورت قرعه کشی به مخاطبانی که فرم شرکت در کمپین را پر کرده بودند هدیه می‌داد..

گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر